Superfoods – siemię lniane

Niesamowite właściwości siemienia lnianego mają pozytywny wpływ na strukturę naszego przewodu pokarmowego. Siemię osłania żołądek i jelita oraz reguluje ich pracę. Dodatkowo pozytywnie wpływa na skórę, włosy, paznokcie. W naturalny sposób poprawia samopoczucie.

Siemię lniane to drobne nasiona lnu zwyczajnego o brązowej lub złotej barwie, które w wodzie pęcznieją i otaczają się sporą ilością śluzu. Mają one wiele właściwości zdrowotnych oraz wartości odżywczych. Są doceniane od tysięcy lat w Egipcie czy Chinach. Siemię lniane jest łatwo dostępne w aptekach czy sklepach spożywczych jak Lidl, gdzie znajdziecie je w wersji zmielonej i w postaci ziarenek.

Właściwości zdrowotne siemienia lnianego wynikają z obecności błonnika, lignanów i kwasów tłuszczowych omega-3. Jedna łyżka nasion dostarcza aż trzy gramy błonnika, co stanowi około 10% zalecanej dziennie porcji włókna pokarmowego. Występują w nim dwa rodzaje błonnika- rozpuszczalny (ma właściwości żelujące, powoduje wiązanie treści przewodu pokarmowego, opóźnia opróżnianie żołądka, dlatego dłużej odczuwana jest sytość po posiłku) i nierozpuszczalny (zapobiega zaparciom). Siemię jest jednym z najlepszych roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3. Wspierają one zdrowie układu krążenia, zmniejszają stany zapalne, redukują ryzyko miażdżycy, a także zakrzepów. Pozytywie wpływają na pracę mózgu, pamięć i chronią przed nowotworami. Ze względu na fito-składniki, czyli naturalne witaminy i minerały, pomaga utrzymywać naturalną równowagę hormonalną u kobiet.

Dzięki wysokiej zawartości błonnika naturalnego w znaczącym stopniu obniża cholesterol oraz wspomaga pracę jelit. To znakomity składnik diety dla osób walczących z otyłością lub chcących utrzymywać prawidłową masę ciała. Siemię lniane jest dobrym suplementem diety redukcyjnej, jednak nie należy zapominać o aktywności fizycznej, która wspomaga wszelkie procesy metaboliczne. Siemię jest również źródłem magnezu, żelaza i kwasu foliowego oraz witaminy B1, B6 i E. To te składniki poprawiają kondycję skóry, włosów oraz paznokci.

Niezwykle cennym produktem jest olej lniany. Rewelacyjnie wpływa na układ krwionośny regulując poziom cholesterolu we krwi, co wspomaga rozszerzanie naczyń wieńcowych i zwiększa siły skurczu mięśnia sercowego, jednocześnie zmniejszając ryzyko nadciśnienia, miażdżycy i chorób serca. Siemię lniane można dodawać w postaci zmielonych lub całych nasion do wszelkich potraw poczynając od owsianek, jaglanek, sałatek na zapiekankach kończąc, ale również przyjmować je w tabletkach! Siemię lniane wymieszane w niewielkiej ilości wody w diecie wegańskiej zastępuje jajko w wypiekach!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *